Jak fyzikální zákony zasahují do silničního provozu

Autorádio

Mít ve voze rádio a přehrávač hudby je něco tak samozřejmého, že je spíš zvláštností, pokud nějaký vůz nic takového nemá k dispozici. Někteří odborníci se však zamýšlejí nad tím, zda raději tuto technickou vymoženost neomezit na minimum, anebo ji dokonce přestat používat úplně. Bylo totiž prokázáno, že právě poslech hudby a mluveného slova je jedním z rušivých elementů, které řidičům částečně odvádí pozornost. Někteří automobilisté už dokonce tuto zábavu omezili, sami se dovtípili, že se lépe soustředí na jízdu, pokud je nic nerozptyluje.
zastaralé radio
Kdysi bývala u řidiče autobusů umístěna nápadná cedulka s nápisem: Nemluvte za jízdy s řidičem. Autorádio, to je v podstatě hovořící a hrající spolujezdec.
rádio v autě

Pneumatiky

Přezouvat pneumatiky, nebo nepřezouvat? Zdá se to být poměrně malicherná záležitost, vždyť na tom až tolik nezáleží, nebo snad ano? V České republice se z hlediska využívání různých druhů pneu řidiči dělí do několika skupin. Tou první, nejpočetnější, jsou lidé, kteří vlastní dvě sady včetně ráfků, jednu letní a druhou zimní. Pravidelně obě sady přezouvají podle ročních období. To je pochopitelně rozumné a nelze tomu nic vytknout.
pneumatiky na auto
Pak existují řidiči, kteří jezdí pouze na letních gumách, protože žijí v oblasti, kde se sněhová pokrývka takřka neobjevuje. Bývají to většinou nížiny, anebo jsou to obyvatelé velkých měst, jejichž vůz jezdí převážně jen tam. Silnice jsou v zimě ve velkoměstech pravidelně udržovány a většinou i v období sněhových přeháněk bývají pouze mokré.
Do třetí skupiny řadíme provozovatele vozidel, kteří jezdí pouze na zimních pneumatikách. Proč? Mají totiž velmi nízký kilometrový nájezd, a pokud žijí v horských oblastech, zima je zde dlouhá a nevyplatí se na těch pár měsíců přezouvat gumy na letní typ. Je známo, že jsou zimní gumy měkké, ale při malém nájezdu se opotřebovávají minimálně.
Měli bychom ovšem také mít na paměti, že se liší i jízdní vlastnosti zimních gum v letním období. Na suché silnici jsou sice přilnavější k povrchu a tím pádem relativně bezpečné, ale horší situace vzniká za hustého deště. Dochází totiž k tomu, že zimní pneumatika se přitlačením na povrch asfaltu více zdeformuje, tím se sevře vzorek a pokud je na silnici mnoho vody, ta nemůže vzorkem odtékat a dojde k nebezpečnému aquaplaningu – vůz je pak téměř neovladatelný.